Winkelier en ondernemer Lars Spelier nam begin 2024 de buurtwinkel in de wijk Brakkenstein in Nijmegen over. Zijn ideaal is om in zijn winkel zoveel mogelijk lokaal voedsel aan te bieden. Vandaar de naam Regio Oogst.
Lars werkt samen met een aantal boeren in de regio. Maar logistiek, assortiment en marketing zijn een echte uitdaging. Veel van zijn klanten zijn op leeftijd. Zij doen bij deze buurtsuper hun dagelijkse boodschap. Maar deze klanten zijn niet per se op zoek naar lokale producten.
Hoe moet hij die verandering van assortiment aanpakken?
- Voor wie biedt hij welke producten aan?
- Hoe kan hij zijn idealen van een winkel met lokale, duurzaam geproduceerde producten omzetten in een financieel gezond bedrijf?
Om Lars hierbij verder te helpen, werkte de groep vier ‘persona’s’ uit: verschillende types klanten. Welk type klant heeft welke behoeften? En waar fiets je zelf eigenlijk een stukje voor om?
Tijdens het tweede gesprek zijn we te gast bij Betsy’s Kip en Wijngaard De Plack, het bedrijf van John en Virginie Grutters in Groesbeek. Zij combineren lokale verkoop met levering aan de Albert Heijn. Op het terras bij hun bedrijf kun je een lekker wijntje drinken – met zicht op de wijnstruiken: veel lokaler kun je het niet maken.
Ook Koen van tuinderij de Klispoel levert aan de Albert Heijn. “Bij hen is de logistiek extreem goed geregeld en ze nemen grote hoeveelheden af.”
Koen biecht op dat hij zelf ’s ochtends vroeg wat andijvie oogst en naar de lokale Ekoplaza brengt, als hij zijn kinderen naar school brengt. “Mijn vrouw vindt dat ik daarmee moet stoppen. Ik krijg er niets extra’s voor en het kost enorm veel tijd. Maar ja, ik verkoop het liefst zoveel mogelijk lokaal.”
Ook voor winkelier Lars is de logistiek lastig. Hij neemt bij verschillende boeren kleine hoeveelheden af. Boeren rekenen dan een hogere prijs dan als ze grote hoeveelheden aan de groothandel leveren. “Voor wat ik bijvoorbeeld hier bij Betsy’s kip moet betalen, kan ik de kip niet meer in de winkel leggen. Ik houd dan geen marge over.”
Zo gemakkelijk is het dus niet. Zelfs als iedereen wil, zijn er voor boeren, inwoners en winkeliers grote uitdagingen.
De deelnemers aan deze twee Natuurlijke gesprekken gaan aan de slag. Er ontstaat een ware ‘brain dump’:
- Dit verhaal – van de boeren en van de producten – is belangrijk: laat die verhalen zien.
- Maak cadeaupakketten, deze promoten zich ook via mond-tot-mondreclame.
- Creëer een regionaal schoolontbijt.
- Meer streekroutes!
- Sta op festivals om mensen kennis te laten maken met regionale producten.
- Combineer producten: kant-en-klaar maaltijden, ook online te zien.
- Organiseer een terras met enkel regionale producten, zo maken mensen hier laagdrempelig kennis mee.
- Organiseer boerenmarkten
- Vertel jouw eerlijke verhaal
- Streekgericht: maak de oorsprong zichtbaar van de producten
- Zorg voor een betrokken klantenkring, o.a. voor aanbiedingen
- Sluit aan bij de lokale voedselbeweging met ijzersterk verhaal dat het belang van lokaal voedsel naar voren brengt, kies je USP.
- Maak het concept duidelijk: is het een buurtsuper of een boerderijwinkel?
- Gebruik Facebook, volg de communicatie op die gedaan is tijdens de crowdfunding.
- Gebruik de deelnemers aan dit gesprek als ambassadeurs
- Maak aantrekkelijke cadeau/borrelpakketten