De campagne draagt bij aan de ambitie van de regio om een onderscheidende foodregio te worden. De campagne is opgezet omdat bij het grote publiek, ook in de Achterhoek, nog redelijk onbekend is welk aanbod aan smakelijke producten er is en dat de pure kwaliteit uitstekend is. Daarnaast is onbekend dat Achterhoekse graanakkers van belangrijke meerwaarde zijn voor het landschap en de natuur in onze regio. Terwijl onze natuur en landschap een belangrijke reden is om de Achterhoek te bezoeken. Zo kan de recreant dubbel genieten van graan.
Toolkit voor ondernemers
De campagne wil recreanten smakelijk informeren over Achterhoeks graan. Op achterhoek.nl/graan kunnen zij alle informatie vinden, inclusief een Smaakvolle Adressenlijst en fietsroutes door het graanlandschap. Om ondernemers te ondersteunen om ook zelf hun producten van Achterhoeks graan te promoten, is er een toolkit ontwikkeld. Het ondersteunend materiaal is kosteloos digitaal beschikbaar. De samenwerkende partijen houden de komende jaren het overzicht van locaties actueel, onderhouden contact met de ondernemingen in de keten en plaatsen relevante nieuwsberichten.
E-learning ontwikkeld
Er is in de Achterhoek de afgelopen jaren een kwalitatief hoogwaardige graanketen ontstaan, met vakmanschap in de hele keten van graanteelt. De kennis over het benutten van lokaal graan en het gebruik door bakkers, horeca en bedrijfsrestaurants is echter nog beperkt. Om zowel de medewerkers van foodbedrijven als studenten te bedienen met actuele kennis over de bijdrage die ze via graan kunnen leveren aan een mooier landschap in de Achterhoek én hun onderneming, zijn samen met Graafschap College, SvH en Achterhoek Toerisme twee e-learnings ontwikkeld: één over Achterhoeks graan en één over ‘natuurinclusieve zuivel’. De e-learnings zijn gericht op mbo-studenten die bijvoorbeeld een horeca- of bakkersopleiding volgen, maar zijn ook beschikbaar voor medewerkers van horecabedrijven.